op atelierbezoek bij

Annelies van der Stel

Op een stormachtige middag fiets ik naar Annelies in Amsterdam-Noord.
Samen met Jojo heet ze me hartelijk welkom in haar gezellige huis, tevens haar atelier.
Ze woont het liefst a.h.w. in haar werk, werk dat voortkomt uit ervaringen in haar leven, zoals momenten van geluk en verdriet, haar werk heeft daardoor een intiem karakter.
Annelies werkt intuitief, ze verrast daarmee geregeld zichzelf, het gebeurt.
In haar ontwikkeling door de jaren heen ziet ze steeds dezelfde bron van inspiratie: de cirkel.
Dat neemt niet weg dat de focus kan veranderen, maar de bron blijft gelijk.

Het tekenen naar model is belangrijk voor haar werk, een model is de aanleiding maar het kan uiteindelijk een [bijna] abstract werk worden. Annelies merkt erbij op dat voor haar abstract eigenlijk niet bestaat, een vorm blijft immers materie.
Haar tuin, poëzie en de literatuur zijn een belangrijke bron van inspiratie, eigenlijk is voor haar de muziek het allerschoonste, maar de aspiratie om zich daarin te uiten heeft ze losgelaten.

“Verschillen” krijt op papier, 40×29,5 cm.

“Verschillen” grafiet op papier, 20x15cm.

Zelfportret uit de academietijd, houtsnede,
38 x 34 cm.

Aanvankelijk is Annelies lid geworden van De Onafhankelijken om te kunnen modeltekenen.
Sinds het vertrek uit de Koestraat kan dat niet meer. Maar ondanks dat is het lidmaatschap voor haar van grote waarde gebleken, ze ziet de vereniging als een organische verbinding met mensen die creativiteit belangrijk vinden: “wat écht van belang is dat je je tot elkaar verhoudt”.
Het sociaal/maatschappelijke heeft voor haar grote waarde.

Kunst geeft rijkdom en is een levensnoodzaak. Door de ontwikkeling die je
erin doormaakt ben je steeds in beweging, Annelies vergelijkt het met in-en
uitademen.
Ze noemt Eric Claus en Paul Grégoire uit haar tijd op de Rijksacademie die
een onderzoekende houding stimuleerden, als een wetenschapper, dat
betekent dat je altijd nieuwsgierig blijft.
Annelies heeft een aantal jaren met veel plezier gewerkt voor Iconoco in de
depots van Bronbeek, Het Stedelijk en Museum Boymans. Een enorme
verrijking om de kunst van zo dichtbij te ervaren.

De laatste tijd is haar interesse voor Joseph Beuys weer terug, juist omdat hij
het heeft over de plasticiteit van de samenleving, ieder mens is een creatief
wezen: “jeder Mensch ein Künstler”.
Hij probeert de mensen los te maken van het traditionele kunstbegrip.
Politiek, kunst, wetenschap en religie beschouwt hij als één onverbrekelijk
geheel. Hij ziet de vrije, creatieve mens als de basis en de vormer
van een nieuwe samenleving: een sociaal organisme als kunstwerk.
Tot slot word ik verrast met een kleine performance, Annelies verschijnt
letterlijk in haar werk in een grote tekening die haar omhult.
Een prachtig beeld!

“Boom” tweeluik, acryl op doek, samen 125 x 110 cm.

“Heraldisch” acryl op doek, 4 maal 100 x 70 cm.

“Zwaar en Licht”, acryl op doek, 145 x 150 cm.

 

onderhoud en verzorging van
de collectie van het Stedelijk
Museum, uitlijstproject.

Foto,s: Gerda van Bockxmeer, Iconoco
Tekst en opmaak: Gerda van Bockxmeer

Werk in uitvoering’ is een onderdeel van de nieuwsbrief die elke 2 maanden wordt uitgegeven.
Bovenstaand artikel komt uit nieuwsbrief 184 – januari 2021.

Klik hier voor meer informatie over het werk van Annelies van der Stel.