Op atelierbezoek bij Reinder van der Woude

Interview: Gerda van Bockxmeer Foto’s: Gerda van Bockxmeer, Reinder van der Woude

“Het liefst zou ik willen dat een schilderij het hele bestaan in

zich bergt, alle denkbare ideeën, voorstellingen en emoties”.

 

Reinder ontvangt me in zijn ruime atelier in de voormalige Planciusschool aan de Nieuwe Teertuinen. Een heerlijk ruim en hoog atelier. Ik zie overal grote en kleine doeken staan in heldere kleuren. Reinder vertelt enthousiast over zijn werk en doet alle moeite om me zoveel mogelijk te laten zien.
Hij is een colorist, maar ook het wit is belangrijk in zijn werk, het doek hoeft niet vol. Het heeft met zijn manier van kijken te maken: “kijk maar eens naar buiten, dan zie je overal tussen de vormen wit glinsteren”.
Reinder houdt van een lichtvoetige benadering, wat niet betekent dat zijn werk oppervlakkig is. Zijn kleurgebruik is intuitief, zijn abstracte werk is ritmisch, steeds met een kleine afwijking.

“Reinder van der Woude speelt mooi weer”

Onderscheiding/Distinction
150 x170 cm. acryl op doek

In zijn vroegere werk zie ik menselijke figuren met ook daarin abstracte vormen zoals het driehoekje dat geregeld terugkomt. Reinder vertelt dat het driehoekje afkomstig is van de vlaggetjes die hij zag in de straten van steden in Spanje tijdens zomerse feesten. Het is een mooi element om te gebruiken, het geeft ritme en luchtigheid aan het schilderij.
De 16-delige serie abstracte schilderijen met driehoeken is getiteld “Het Wereldprobleem”, we zien een ritmische opbouw met steeds kleine veranderingen in kleur en combinaties van kleur.
Elk doek heeft weer een andere sfeer.

Geregeld citeert Reinder in zijn werk a.h.w. zichzelf: elementen zoals het driehoekje, de rechthoek en de bloemblaadjes komen steeds weer terug. Zijn laatste serie met bloemen noemt hij: “Flower Power Revisited”.

In 1990 schilderde Reinder een serie van vier grote doeken – totale formaat: 190x800cm – die zijn gebaseerd op het door Nescio gecreëerde personage Bavink. Bavink wilde tot gek wordens toe het licht van de ondergaande zon bij Schellingwoude schilderen, wat nooit naar tevredenheid lukte. In 2020 heeft Reinder de serie opgewaardeerd met de titel: “Schilderij voor Bavink Revisited”.

“Schilderij voor Bavink Revisited”

Soms gebruikt hij ook taal in zijn werk. Zelf vindt hij zijn schilderijen mooi (indien niet dan wordt het doek eenvoudig weer gewit). Mochten er nog kijkers zijn die er aan twijfelen, voor diegenen heeft hij bijvoorbeeld op een doekje pontificaal ‘het woord ‘Mooi’ geschilderd.

 

Landleven 2/Countrylife 2, 60×80 cm. acryl op doek

Langzamerhand raak ik helemaal omgeven door steeds meer schilderijen die Reinder te voorschijn haalt, het geeft me een opgewekt en ruim gevoel.
Zijn werk is luchtig, beweeglijk, ritmisch, minimalistisch en vooral heel levendig!

 

Als ik vertrek zegt Reinder:

“Eigenlijk moet het in een museum”.

www.reindervanderwoude.nl

Werk in uitvoering’ is een onderdeel van de nieuwsbrief die elke 2 maanden wordt uitgegeven.
Bovenstaand artikel komt uit nieuwsbrief 187 – november 2021.

Klik hier voor meer informatie over het werk van Reinder van der Woude.