Krogt Kijkt / 8

 

In het Amsterdam Museum is de tentoonstelling “Made in Amsterdam” zojuist geopend. Honderd jaar kunst van Amsterdammers.
In een van de zaaltjes hangt een foto waarop Nola Hatterman te zien is.
Ze staat op een trapje om een spijker in de muur van het Stedelijk Museum te slaan. Achter haar wacht Anneke van der Feer met een schilderij.
In 1931 maakte iemand deze foto van Nola en Anneke die de voorjaarsexpositie van De Onafhankelijken inrichten. Twee vrouwen die kunst ophangen: zo iets bijzonders verdiende een kiekje.
We kijken naar de foto, Ada van Wonderen en ik.
Twee vrouwen in de kunst kijken naar twee andere vrouwen in de kunst. Vier leden van De Onafhankelijken.
Vijfentachtig jaar tussen de twee op de foto en wij.
Toch voelt het heel vertrouwd. Dichtbij.
We herkennen de geestdrift en daadkracht van Nola: die spijker moet er in!
Mijn kunst zal gezien worden! We weten dat het potlood tussen de lippen van Anneke startklaar zit voor de volgende streep op de muur. We zouden zo ons eigen werk aan Nola kunnen aanreiken. We zouden met elkaar de kunstwerken verplaatsen, verhangen, wikken en wegen.
We zouden elkaar begrijpen.

Omdat we kunstenaar zijn.
Omdat we vrouw zijn.
En Onafhankelijk.

Made in Amsterdam!